Logo og Alterbilled

kristusfigur_aleneKristus-figuren

Ordet, der kommer til verden”. Jesus er Guds endegyldige kommunikation til menneskene. Han bliver sendt til os fra himmelen med Guds nåde og kærlighed. Det kan man se af hans åbne arme.

”I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke. … Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. … Alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn.” (Johannes-evangeliet kap.1)

Henrik Starcke har skabt hele altervægen i 1969. Kristusfiguren er af bronze, belagt med bladguld. De øvrige symboler er lavet i mosaik af emaljerede plader.

 

fugl_aleneDuen
er i Bibelen tegnet på Helligånden: Gud selv, når vi ikke kan se ham, men mærke hans blide åndepust. Jesus opdagede det, da han blev døbt:

”Men da Jesus var døbt, steg han straks op fra vandet, og se, himlene åbnede sig over ham, og han så Guds ånd dale ned ligesom en due og komme over sig; og der lød en røst fra himlene: ’Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag.’ ” (Matthæus-evangeliet 3,16-17)

 

bog_aleneBogen 
Bibelen er bogen, hvor vi finder levende ord – først og fremmest om Jesus, der har frelst os ved sin død og opstandelse. Han er ”den yndigste rose”, som digteren Brorson kalder det i salmebogen nr. 98. Når vi opdager ham i Bibelen, kan vi komme til tro og få evigt liv.

”Fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus.” (2. Timotheusbrev 3,15)

 

fisk_aleneFisken 
De kristnes hemmelige tegn fra forfølgelserne i Romerriget op til omkring år 300. Hvis man på græsk tager det første bogstav i ordene Jesus Kristus Guds Søn Frelseren (Iesous Kristos Teou Yios Sotér), får man det græske ord for fisk, IKTYS.

Tegnet minder os om, at ikke alle kristne har smukke kirker og frihed til at mødes i dem. Og det fortæller os, at den der stoler på Gud, er i sit rette element, fri som en fisk i vandet. Måske peger den også på hvalen, der reddede profeten Jonas – eller på Jesu disciple, der blev udnævnt til menneskefiskere. (Markus-evangeliet 1,16-17)